Eind vorig jaar hoorde ik een zeer bijzonder en inspirerend verhaal van Jaap Bressers over zijn ervaringen na een ernstig duikongeval.

Met overtuiging bracht hij de boodschap over dat het in zijn reis hele kleine dingen waren die het verschil hadden gemaakt voor hem.  Het verschil tussen leven en dood. Bijvoorbeeld een verpleger die, als Jaap in paniek was, een hand op zijn schouder legde en zei “het komt goed”.  De meeste verpleegkundigen waren zo gewend aan paniekaanvallen van dit soort patiënten dat ze alleen naar de apparatuur keken of alles in orde was.

Een ander voorbeeld is het verhaal van een  patiënt die  met ernstig letsel in het ziekenhuis terecht was gekomen en waarvoor het dichtdoen van een deur door een verpleegster het verschil had gemaakt naar herstel omdat de patiënt nu een nacht had kunnen slapen.

Wat steeds naar voren komt is dat het de medewerkers van een organisatie zijn die het verschil maken. En dat juist “het verschil maken” helemaal geen geld hoeft te kosten.

Geïnspireerd door Jaap zijn verhaal heb ik me meteen voorgenomen om mijzelf elke dag de vraag te stellen “voor wie heb ik vandaag het verschil gemaakt”.

Dat sluit helemaal aan bij het lean gedachtegoed en continu verbeteren door de medewerkers zelf op weg naar excellente dienstverlening waarbij de medewerkers zich elke dag afvragen:  “hoe kan ik mijn werk vandaag nog een beetje beter doen?”

En voor wie heb jij vandaag het verschil gemaakt?

Esther Schuurmans

Trainer Q4All

Share This